Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi

Headcanon Nedir?
#1
Headcanon dediğimiz, oyunun bize bıraktığı boşlukları lore açısından doldurmaktır. TES evreninde mantığa uygun oldukça boşlukları doldurmanın bir mahsuru yoktur. Önemli olan mantığa uygun olmasıdır. Bu yüzden teoriler, c0dalar gerçek kabul edilebilir. Çünkü sizin inandığınız bu evrende önemlidir. 


Şimdi sizi Lawrence Schick'in bir metni ile baş başa bırakayım. Açıklayıcı bir metin.

Alıntı:"Elder Scrolls diğer fantastik evrenlerden farklı, değil mi? Demek istediğim, sıradan paradigma, bilirsiniz, -George R.R. Martin'in Westeros'u, Tolkien'in Orta Dünyası, tanıdık D&D'NİN Unutulmuş Diyarlar ya da Greyhawk dünyaları- hepsinin hikâyeleri ve tarihlerini yazan ve her şeye karar veren, "şu nasıl böyledir" diyen bir lore-babacıkları var. Yani her şey karar verilmiş şekilde ilerliyor. 

Elder Scrolls -Tamriel- paradigmayı takip etmiyor. Elder Scrolls'ta, bütün lore yukarıdan bir vahiy tarafından verilmiyor, ama oyunun dünyasında, oyunda yaşayan kişilerden, ve yerleşmiş inançları tarafından veriliyor. Yani bu bizi iki şeye çıkarıyor: Lore her zaman kim ne hakkında konuşuyor üzerinden yürümüyor, ama aynı zamanda kişi ve onun kültürü hakkında bilgi veriyor. Çünkü lore'un veriliş şekli sana onların inandıkları şeylerin dünyada nasıl işlediğini anlatıyor.

Bunun anlamı, tabii ki, herkesin farklı bir bakış açısı var - bu bakış açıları zaman zaman çelişebiliyor, ve bazı zamanlar oyuncularımız diyebiliyor ki, "Pekâlâ, bu kişi buna inanıyor, ve şu kişi de öbür şeye inanıyor, ama hangisi doğru olan?" Pekâlâ... bu bizim dünyamız gibi değil. Bizim dünyamızda, mantığa güvenip "Evet pekâlâ, insanların farklı düşünceleri var fakat bu objektif bir gerçeklik." diyebilirsin. Bu mitin evreni. Bu gerçekliğin değişebildiği bir evren, ileriyi sadece Tanrılar değiştirebilir diye bir şey yok, ama geçmişte olanlar değiştirebilir. Yani, biliyorsunuz, Tamriel dünyasında bütün bu farklı insanların görüşlerinin ardında nesnel bir gerçeklik olduğu fikri zorunlu değildir. Yani farklı insanların dediklerini dinleyin, kendi fikrinizi oluşturun, ne olduğu hakkında kendi inancınızı oluşturun ve sorumlu olduğunuz kadar -onların dünyasında oynadığınızdan ve onların dünyasında bir karakter oynadığınızdan beri- ne olduğunu düşündüğünüz, bir NPC'nin dediği kadar meşrudur." 

Ayrıca Michael Kirkbride'ın eşi Lady Nerevar'ın yazdığını da okuyabilirsiniz. Fakat ben bunu okumasam bile bu da C0da'yı ve işleyişi anlatıyor. 

Alıntı:C0DA is a script for a comic book set in 5th era Tamriel, written by Michael Kirkbride and illustrated by a variety of artists. The theme of the comic is the death and rebirth of the world, and its setting is a far future, science-fantasy Masser. Alongside the story, the comic pushes the idea of Tamriel as a collective fiction free to be interpreted, rewritten, and personalized by its reader.
You can read it at c0da.es
You might also occasionally hear something about "lowercase c0da texts" or something to that effect - that refers to the other texts hosted on c0da.es, such as the Hahd bookcover or the Ayrenn version of KINMUNE.
Alıntı:What does the name mean?
Coda is a musical term for the ending passage of a composition. In this case, the composition is the current kalpa. Spelling it with allcaps and a zero makes it distinct from all the other things that are named “coda.” (Michael probably also had an authorial reason, but I can speak only to the marketing angle).
Alıntı:How likely is it that C0DA will be happening in the main game series at some point?
Unlikely - but not because no one likes it or because there is some kind of canonicity lader. Rather, it is because C0DA is, by design and by virtue of medium, a story that doesn’t want to be told in the main TES franchise.
Alıntı:Seriously, though, what is it?
Think of the Elder Scrolls universe (the universe - not the games) as Shakespeare’s Romeo and Juliet. Each game, book, art piece, playthrough, etc. are then different versions of this one central piece of fiction, just like there are many different editions of Shakespeare’s play. There are books, movies, theatre productions, audiobooks, a ballet… but they are all Romeo and Juliet. Some of the editions make only minor edits to the “real,” original work of fiction, others make sweeping alterations. C0DA, in this analogy, is something like West Side Story. Or, to use another play as the starting point, Rosencrantz and Guildenstern are Dead. It takes some of the themes of the world and shifts everything around them in order to examine them from another angle.
Michael’s C0DA is, in other words, not just his view on the world. C0DA isn’t a fancy word for headcanon, unless your headcanon is a work of fiction set in a different genre and a different setting than the original universe with the expressed purpose of reinterpreting the world rather than expanding it. C0DA isn’t a fancy word for fanfiction or apocrypha or anything else you want to call it - though your fanfiction could certainly be a c0da.
C0DA is speculative fiction about an already fictional universe.
Michael’s C0DA is also very self-aware (though yours doesn’t have to be). The superhero scene isn’t there for some in-universe purpose, it isn’t there because in the future Tamriel has TV, or because it’s a drug trance of Jubal’s or anything like that. It is there to use the medium (a classic superhero comic/Marvel movie) to set a tone and paint a picture. Rather than explaining in a thousand words how the Dunmer feel about Almsivi and their relation to them, it says, “Ever watched Avengers? Yeah, like that.”
I understand where the question of C0DA appearing in game comes from. It’s the same question people ask about all Michael’s (and other people’s) non-contract work, but since C0DA is so weird, people are asking it even more often. But hopefully the above explanation shows why that question is irrelevant. C0DA isn’t meant to appear within the games, or even necessarily to influence them. It isn’t like Water Getting Girl or Shor Son of Shor, both of which exist within the world with the primary function of making it deeper and more interesting. You’re not going to see the plot of C0DA in TESVI, and TES (probably) isn’t going to jump a thousand years into a post apocalyptic science-fantasy setting, because that would be against the respective mediums of both the game series and of C0DA. Is it possible you’ll see references to things or concepts in C0DA, or new things that interplay with ideas in C0DA? Totally. Like I said all the way up there, it’s not like people at Bethesda hate it Wink

Why am I posting this here, now? Well, because nearly a year later people are still confused (and that's OK). It will get more traffic here than it would on my tumblr, and hopefully clarify more things for more people.
The other reason is that I've seen people being overzealous about applying the word (and the concept), and I think that it's not helping the community at all. If you want to say "Bethesda's view of Tamriel," say "Bethesda's view of Tamriel" or "canon" or something, not "bethc0da". If you want to say "it depends on your view of things," say that, not "it's your c0da." A c0da is a piece of writing reexamining the universe using the universe's own themes. It isn't yet another term for headcanon or fanfiction to confuse newcomers with.

Ayrıca, unutmadan, yardımları için @bluestorm02'ye teşekkürlerimi sunarım.