Konuyu Okuyanlar:
1 Ziyaretçi

Tes: Arena geliştirilme süreci
#1
Tes: Arena geliştiricileri:

resim

Bethesda o zamanlar hokey oyunlarıyla tanınan bir şirket olmasına rağmen yine de oldukça küçüktü. Vijay Lakshman, 1993'de ekibi şöyle tanımlıyor:

"Ekipte 12 kişi vardı. Altısı programcı, ikisi tasarımcı ve dördü de sanatçı. Ve tabi ki arada bize bazı özel işlerde yardım etmeye gelen yarı zamanlı çalışan kişiler vardı."

Bethesda, oyunun olabildiğinice verimli çalışması için oyunun yaklaşık %90'ını assembly ile yazmaya çalışmış. Günde 8 saat çalışacak büyük bir test ekibi kiralanmış ve buldukları bugların listesini tutmuşlar. Programcılar da bu hataları düzeltebilmek için geceleri ve haftasonları da çalışmak zorunda kalmış.

Arena baş sanatçısı Ken Mayfield (Ocak 1993):

resim

Fotoğrafçı Jeff Perryman ve bazı consept art çalışmaları:

resim

resim  resim  resim  resim


Oyunun Mayıs 1993 sürümünden bazı görseller:

resim     resim

Oyunun ilk sürümlerinde köle pazarları olduğu görülüyor ama daha sonra oyundan çıkartılmış:

resim

Oyunun ilk canavar tasarımlarının Dungeons & Dragons'dan alındığını görüyoruz. Bu görüntüler ilk önce bir Fransız dergisinde yayınlanmış. Bu yaratıklarda daha sonra tasarım değişikliğine gidilmiş, ayrıca çok gözlü yaratık olan "Beholder" ise oyundan çıkartılmış.

resim  resim 

resim


Mayıs/ Haziran 1993 aralığında Nicholas Vargish isimli biri Bethesda'ya iş başvurusunda bulunmuş. Stüdyoya ilk gittiği zaman onu küçük bir tura çıkartmışlar ve daha sonra oyun ile ilgili izlenimlerini usenet üzerinden eylül ayında yayımlamış. Nicholas'ın yazdığına göre Arena'da su birikintilerinde yansıma efektleri varmış ve oyun sık sık çöküyormuş. Ayrıca oyunun oldukça güzel hava durumu efekleri olduğundan bahsetmiş. Fakat daha sonra Bethesda'ya katılmaktan vazgeçmiş.

Oyun ilk başlarda sizin de bildiğiniz gibi rpg oyunundan çok gladyatör oyunu olarak tasarlanmış. Her şehirde savaşacağımız gladyatör ekipleri olacakmış. (Hatta bu fikir Tes IV: Oblivion'da da uygulanmak istenmiş ama sonra yine vazgeçmişler.) Fransızca bir makalede oyun hakkında şöyle bahsediliyor:

"Gladyatör takımları birbiriyle savaşacaklar ve kazanan takım şeytani güçler tarafından tehdit altına alınmış tahtın sahibi olacak. Başlangıçta oyuncunun diğer takımlarla dövüşmeden önce kendini geliştirmesi için keşfedebileceği zindanlar olacak."

Vijay Lakshman ise 1994'de Power Play ile yaptığı röportajda şöyle diyor:

"Npc'ler ile dövüşüp para ve ödüller kazanabileceğiniz gerçek bir Arena oyunu yapmak istemiştik. Hatta ağ üzerinden oynama seçeneği eklemek istedik. Pazarlık yaparak, birilerini kiralayarak ve kovarak takımlar kurabilecektiniz. Tabi ki bütün bunların hepsini oyuna ekleyemedik."

1993 yılından bazı görseller. Oyunun bir ara aynı "eye of the beholder" gibi grup tabanlı olarak tasarlandığını görüyoruz. Ayrıca oyundaki han gibi bölgelerin tasarımının farklı olduğunu ve önceden render edildiğini görüyoruz.

resim  resim

resim  resim


Gazeteci David Pipes, Eylül 1993'de oyunun grup tabanlı halini şöyle anlatıyor:

"Harika grafiklere ve seslere sahip, oyuncuya bir grubun eşilk ettiği bir birinci şahıs rol yapma oyunu. Oyuncu birden çok karakteri savaş sırasında gerçek zamanlı olarak kontrol edebiliyor. Taktiksel eylemler planlayarak diğer üyelerin buna göre hareket etmesini sağlayabilecek ve ardından savaşırken onları izleyebileceksiniz."

Arena'nın ilk baştaki çıkış tarihi Ekim 1993 olarak planlanmıştı. Eylül 1993'de ise David Pipes grup tabanlı bir oyundan bahsediyordu. Beta testi süresince geliştirici ekip gladyatör temalı bir oyunun artık modasının geçtiğine, zindanların ve yan görevlerin çok daha eğlenceli olduğuna karar verdiler. Bu yüzden de oyun 1994'e ertelendi ve gladyatörler ile grup teması kaldırılarak oyunda dramatik bir değişikliğe gidildi.

Ayrıca son sürümde olup da kullanılmamış bazı görseller. İlki hikaye anlatımından bir kesit, ikincisi ise zindanlarda kullanılması düşünülen bir auto-map:

resim   resim

Büyü yaparken karakterin ellerinin görünmesi planlanmış ama nedense oyunda kullanılmamış:

resim

Arena'nın Korece versiyonu da varmış. Sahte olup olmadığını bilmiyorum ama şöyle bir fotoğraf mevcut:
https://secure.flickr.com/photos/3218243...011513369/


1994'de serinin ikinci oyunu Daggerfall duyuruldu ve ocak 1995'de çıkması planlandı. Ayrıca Arena'daki karakterler Daggerfall'a aktarılabilecekti. İkisi de olmadı. Son olarak da Daggerfall, kendi dosyalarının içinde Arena2 olarak geçmekte.

Daggerfall geliştiricileri:

resim


Kaynak: https://www.betaarchive.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=16245   (Ben bu yazıda özet geçtim. İsteyen bu konuya bir göz atabilir, çok daha ayrıntılı.)

Serinin diğer oyunlarının geliştirilme süreçleri:
Daggerfall: http://www.elderscrollsturk.com/konu-tes...#pid134007
Battlespire: http://www.elderscrollsturk.com/konu-an-...ureci.html
Redguard: http://www.elderscrollsturk.com/konu-tes...ureci.html
Morrowind: http://www.elderscrollsturk.com/konu-tes...ureci.html
Oblivion: http://elderscrollsturk.com/konu-tes-iv-...ureci.html
[+] Darkdeep isimli üyenin iletisini 17 üye beğendi
#2
Son konu yanıtları boş boş soru cevap konularıyla doluyken bunun gibi konular altta kalıp unutuluyor. Forum son günlerde aşırı sıkıcı bir yer oldu, zaten az giriyordum, daha da pek takılmam herhalde.
[+] vatansever isimli üyenin iletisini 2 üye beğendi
#3
Eline sağlık, hoş bir yazı olmuş.
#4
(17.01.2017, Saat: 21:37)vatansever Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Son konu yanıtları boş boş soru cevap konularıyla doluyken bunun gibi konular altta kalıp unutuluyor. Forum son günlerde aşırı sıkıcı bir yer oldu, zaten az giriyordum, daha da pek takılmam herhalde.

+1
#5
Eline Sağlık
#6
Eline sağlık.
#7
Vatansever haklı.

İkinci olarak bu tarz konu görmek beni çok mutlu etti. Bethesda'nın bu işe nasıl başladığını göstermen çok iyi olmuş. Bethesda şu zihniyeti hiç değiştirmedi hiç değiştirmeyecek anlaşılan. Zihniyeti ise şu, oyuna bir şeyler ekleyip kaldırmaları, tamam deyip çıkış tarihinden önce kaldırmaları.

Bethesda... Bethesda Never Changes.
[+] Zomboy isimli üyenin iletisini 1 üye beğendi
#8
Eline sağlık, güzel bir çalışma olmuş. Feysbuktan da paylaşıverdim iznin olmadan. Leach
[+] mertusta isimli üyenin iletisini 1 üye beğendi
#9
Türkçeleştirip bizimle paylaştığın için teşekkürler.

Anlaşılan Arena'da senaryo üzerinde fazla durmamışlar gibi. Bildiğin "Şöyle iyi bir RPG olsun, acayip yenilikler getirsin oyun dünyasına, yaratıcılığımızı konuşturalım." diyerek yapmaya başlamışlar. Todd Howard'ın ekibe katılmasından sonra mı lore üzerinde durmaya başladılar acaba? Bu konuda bilgisi olan var mı? TES için derinlikli bir lore geliştirmeye ne zaman başladılar? Başta öyle bir tutumları yokken yeni oyunlarla hikayeyi geliştirmeyi mi düşündüler yoksa en başından beri ellerinde hazır olan loreu (Redguard'ın trailerındaki kitaplar) her oyunda yavaş yavaş açığa mı çıkardılar?
#10
Çok güzel bir yazı Smile
#11
(18.01.2017, Saat: 02:00)Altug Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Türkçeleştirip bizimle paylaştığın için teşekkürler.

Anlaşılan Arena'da senaryo üzerinde fazla durmamışlar gibi. Bildiğin "Şöyle iyi bir RPG olsun, acayip yenilikler getirsin oyun dünyasına, yaratıcılığımızı konuşturalım." diyerek yapmaya başlamışlar. Todd Howard'ın ekibe katılmasından sonra mı lore üzerinde durmaya başladılar acaba? Bu konuda bilgisi olan var mı? TES için derinlikli bir lore geliştirmeye ne zaman başladılar? Başta öyle bir tutumları yokken yeni oyunlarla hikayeyi geliştirmeyi mi düşündüler yoksa en başından beri ellerinde hazır olan loreu (Redguard'ın trailerındaki kitaplar) her oyunda yavaş yavaş açığa mı çıkardılar?

Lore olarak kökledikleri oyun Morrowind. Arena'nın böyle lore içerikli bir oyun olacağını tahmin ettiklerini zannetmiyorum, çünkü oyunun amacı yazıda bahsedildiği gibi gladyatör savaşları temalı bir şeydi. Daggerfall ile adam akıllı bir hikaye oturttular, kitaplar vs eklediler. Redguard ile biraz daha detay verip birşeye benzettiler. Ama morrowind ile adeta bir uçuş gerçekleşti. Çünkü morrowind öncesinde metafizik olaylara, tanrılara dair pek bir bilgi yoktu. Morrowind mihenk taşı oldu serinin.
[+] mertusta isimli üyenin iletisini 2 üye beğendi
#12
(18.01.2017, Saat: 02:00)Altug Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Türkçeleştirip bizimle paylaştığın için teşekkürler.

Anlaşılan Arena'da senaryo üzerinde fazla durmamışlar gibi. Bildiğin "Şöyle iyi bir RPG olsun, acayip yenilikler getirsin oyun dünyasına, yaratıcılığımızı konuşturalım." diyerek yapmaya başlamışlar. Todd Howard'ın ekibe katılmasından sonra mı lore üzerinde durmaya başladılar acaba? Bu konuda bilgisi olan var mı? TES için derinlikli bir lore geliştirmeye ne zaman başladılar? Başta öyle bir tutumları yokken yeni oyunlarla hikayeyi geliştirmeyi mi düşündüler yoksa en başından beri ellerinde hazır olan loreu (Redguard'ın trailerındaki kitaplar) her oyunda yavaş yavaş açığa mı çıkardılar?

Aslında dediğin gibi. Arena'nın sığ bir senaryosu var. Bunun en büyük sebebi de son anda alelacele eklenmiş olması. Serinin en büyük esin kaynağı ise Ultima: Underworld. O zamanlar oyun dünyasında baya ses getiren bir oyun ve bethesda da bundan etkilenmiş. Üstüne bir de açık dünya ekleyelim demişler.

Todd Howard seriye Daggerfall ile katıldı. Serinin yapımcılığını ve baş tasarımcılığını Tes adventures: Redguard ile birlikte alıyor. Bu oyunla birlikte hem serinin görsel çehresi biraz daha değişiyor ve lore'a ağırlık veriliyor. Tabi temel şeyler Arena zamanından oluşturulmuştu zaten, Daggerfall ve Battlespire ile de biraz daha ayrıntılı hale geldi. Derinleştirilmesi Todd Howard ile oldu diyebiliriz.

Düzenleme: Forumun eski halindeki gibi yorum yazarken başkası yazınca uyarı verse güzel olacak Cheesy

Düzenleme 2: Vijay Lakshman daggerfall'ın baş tasarımcısı değilmiş, sadece Arena'nınmış. Yanlış hatırlamışım, düzelttim.
[+] Darkdeep isimli üyenin iletisini 1 üye beğendi
#13
(18.01.2017, Saat: 02:10)mertusta Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Lore olarak kökledikleri oyun Morrowind. Arena'nın böyle lore içerikli bir oyun olacağını tahmin ettiklerini zannetmiyorum, çünkü oyunun amacı yazıda bahsedildiği gibi gladyatör savaşları temalı bir şeydi. Daggerfall ile adam akıllı bir hikaye oturttular, kitaplar vs eklediler. Redguard ile biraz daha detay verip birşeye benzettiler. Ama morrowind ile adeta bir uçuş gerçekleşti. Çünkü morrowind öncesinde metafizik olaylara, tanrılara dair pek bir bilgi yoktu. Morrowind mihenk taşı oldu serinin.

Bu tamamen Todd Howard'ın işi mi? TES Lore'u bu kişinin kaleminden çıktı diyebileceğimiz özel bir isim var mı peki?
#14
(18.01.2017, Saat: 02:15)Altug Adlı Kullanıcıdan Alıntı: Bu tamamen Todd Howard'ın işi mi? TES Lore'u bu kişinin kaleminden çıktı diyebileceğimiz özel bir isim var mı peki?

Deitylerin olayını vivecin 36 vaazını yazan Michael kirkbride'ın çok büyük bir etkisi var. Hatta adama tapanlar bile var Cheesy Ted Peterson isimli vatandaş da iyiydi. Sheogorath'ın ismi bu adamdan çıktı zaten, Theodore imiş adı, Sheogorath diye bir şey çıkarmış ortaya. Ken Rolston adındaki ihtiyar da ayrıca önemli. Bu adam ek olarak çok sevdiğim Kingdoms of Amalur'un quest ekibinde de vardı. Ve bir de Todd Howard. Yanlış hatırlamıyorsam kendisi bir tek Morrowind'in quest designlarında vardı, sonraki oyunlarda sadece ekip lideri olarak görev yaptı.
[+] mertusta isimli üyenin iletisini 2 üye beğendi
#15
Sorularımı cevapladığınız için teşekkürler. Bu adamların isimlerini öğrendiğim de iyi oldu, bir araştırayım bakayım kimlermiş?  kahve